
Mister Morris
Pieter Lemmens aka Mister Morris
Groter kan het cliché niet zijn, het plaatje klopt. Geboren op weg naar het ziekenhuis in een Volvo. In een groene 244 om precies te zijn.
De daarop volgende jaren alleen maar Volvo’s gezien, op één Mercedes W123 na die niet eens in de smaak viel. Leren rijden met Volvo’s, leren sleutelen met en aan Volvo’s, leren leven met Volvo’s. Het kon niet anders of Volvo was het enige wat ertoe deed.
Stage doen bij een onafhankelijke Citroën-garage was een goede zet, want daar viel veel te leren. Daarna werken bij een Volvo-garage was natuurlijk een nóg betere zet, want daar viel ook wel een en ander te leren. Alleen was het bandwerk van een grote garage zoals deze een beetje eentonig. De nadruk op lag uiteraard op nieuwe auto’s, maar dat strookte niet met de passie voor klassiekers.
Volvo klassiekers en andere machines
Alles over een andere boeg gooien dan maar. Grotere machines. Landbouwmachines. Fijne branche als je ertussen bent opgegroeid natuurlijk. Een ander groot voordeel is dat er veel overuren kunnen gedaan worden, wat dan weer zorgt voor veel recupuren en dus veel tijd om aan Volvo’s te sleutelen. Er valt ook weer veel te leren, maar dan op compleet andere interessante vlakken. Het komt er simpelweg altijd op neer dat het móet lukken bij dat soort machines, want stilstaan kost geld.
Dat laatste is een goede filosofie om te blijven handhaven natuurlijk. Daar draait het allemaal om. Als je er genoeg moeite voor over hebt, lukt bijna alles. Maar helaas bevestigt de uitzondering af en toe de regel natuurlijk.
Zweedse klassiekers
De landbouwmachines gaan vreemd genoeg bijzonder goed hand in hand met de Volvo’s. Een mens kan natuurlijk niet van alles op de hoogte zijn, dus moet er hier en daar toch een grens getrokken worden.
Wat de Volvo’s betreft, is dat vrij simpel. Eind jaren ’90 is er best veel veranderd op technisch vlak en even later werd Volvo zelfs door Ford overgenomen. Er kwam ook aardig wat elektronica bij kijken, dus sleutelen werd een heel ander verhaal. Vandaar dat we deze grens bij bouwjaar 2000 gelegd hebben. 850’s, 480’s, V70’s en zelfs vroege S40’s vallen er nog net allemaal binnen, maar de XC90’s, V50’s of S60’s zijn iets anders en kunnen ook niet bepaald klassiekers genoemd worden.